Hvordan har farger og estetikk utviklet seg de siste 50 årene - et tilbakeblikk
Protetikk
Å etterstrebe et naturlig utseende for kroner, broer og proteser har lenge vært et mål. Farger som harmonerer med pasientens alder og gjenværende tenner har vært et opplagt valg, man har lagt på mørke karakteriseringer som er naturlig for mennesker som har levd et langt liv og translusente og opake partier for å etterape naturen.
Naturlig eller perfekt farge?
Tidligere var A1 en farge så lys at den sjeldent ble bestilt. Ofte måtte vi spørre en gang ekstra om kunden virkelig skulle ha A1. Etterhvert var ikke A1 lys nok, da kom bleach-fargene. Tannbleking på klinikk kom for fullt i starten på 90-tallet.
I løpet av de siste tiår har tannhelsen bedret seg, kariesbølgen har lagt seg og vi har fått bedre økonomi, samtidig som utseende stadig blir viktigere for å føle seg vellykket. Resultatet er at besøkene på tannklinikken har endret seg fra å få lagt amalgamfyllinger til å nærme seg det perfekte smilet. Tidligere ble det lagt mye arbeid i å gi pasientens tenner et naturlig utseende, men nå ønsker flere og flere pasienter, godt hjulpet av sosiale medier, et hvitere og mer «perfekt» smil enn det naturen kan gi.
Fargeskalaens utvikling
Riktig fargevalg er en av suksessfaktorene for at protetiske erstatninger skal se naturlig ut. VITA utviklet sin fargeskala i 1924, et nytt jubileum neste år, altså. VITAs fargeskala i A, B, C og D-farger fra lys til mørk har vært et uvurderlig hjelpemiddel for tannleger og tannteknikere siden den gang. Fargesystemet er så utbredt at det også benyttes i de fleste kompositter og sementer.
Tidens tann, sollys, desinfeksjonsmidler og autoklavering gjør at fargeskalaen falmer. Den bør derfor byttes ut med en hvert 4-5 år.
Fargeskalaen bør skiftes ut hvert 4. til 5. år
Nye og bedre metoder for fargeuttak
De høye krav til estetikk i dag krever et mer presist fargeuttak. I tillegg til den tradisjonelle skalaen med 16 farger har VITA utviklet et nytt system med 29 farger – 3D Master.
3D Master består av to skalaer og fargeuttak gjennomføres i to trinn. Man begynner med Valueguide der man velger grunnfarge (brightness). Deretter velges intensitet og fargetone med Croma/Hueguide. Med et mer presist fargeuttak bedres kommunikasjonen mellom tannlege og tekniker. Klager på farger og tiden brukt til endringer blir nærmest redusert til null. God økonomi for alle parter. (varenr 56289)
Easyshade er en digital «pistol» for korrekt fargeuttak på naturlige tenner. Undersøkelser viser at det det blotte øye har vanskeligheter med å finne riktig farge ved sammenlikning av pasientens tann og en fargeprøve. Lysforhold og tannens overflatestruktur er jo heller ikke alltid likt. PH Dr. Carl Martin Lehmann har gjennomført en undersøkelse for VITA som viser at visuelle fargeuttak treffer riktig i 72,5 % av tilfellene mens et digitalt måleapparat gir 98,9 % match. (se EASYSHADE)
Et presist fargeuttak er god økonomi
Proteser
Proteser har en lang historie, alle slags materialer har vært brukt, men hele tiden har man forsøkt å kopiere de naturlige tennene så langt det lot seg gjøre. George Washington ble tidlig tannløs og hadde flere proteser med blant annet hestetenner og elfenben. Falne soldaters tenner etter slaget ved Warterloo ble trukket og solgt til proteser. Frem til 1900-tallet var nok protesene både vonde og lite naturlige.
For å slippe kommende problemer og lidelser trakk man tenner i ung alder for å gjøre plass til gebiss. Kvinner fikk ofte gebiss når de giftet seg, slik at den kommende ektemann skulle slippe kostnadene senere. I velstående familier i byene ble råtne tenner erstattet med proteser, som kunne være «friske» tenner fra tjenestepikene.
Mange minnes kanskje fnisende besøk hos eldre slektninger som klapret med sine gebiss, heldigvis er porselenstenner er nå historie.
Det har vært en stor utvikling siden George Washingtons protese, men fremdeles er det nyvinninger innen protesetenner:
Vionic Vigo tenner for digitalt arbeidsflyt Med digitale avtrykk og 3D-printet protesebase er Vionic Vigo tennene som hører til. Vionic Vigo er kortere i cervicalområdet og kontaktområdet er sandblåst for god retensjon. Leveres i 7 VITA farger i ulike former front og diatorikk.
Akzent LC - lysherdende malefarger for karakterisering på alle typer restaureringer.
Referanser:
Vita artikler: Shade determination, digital toot shade determinition is significantly more precise than visual determination.
Aftenposten: Tannpleiens historie November 2014
Skrevet av Aina Eliassen, sommeren 2023