Gå til hovedinnhold

Fra tannlegeskrekk til trygghet - Slik knakk de koden

Ved Oris Dental Harstad Torv har tannpleier Tone Nicholas og tannlege Isabel Eriksen Bruun tatt i bruk en helt ny teknologi som skal forbedre kommunikasjonen mellom behandler og pasient. Reisen deres startet i fjor, og de har ikke sett seg tilbake siden.

Ingen tvil etter første møte

I februar 2024 gjorde Nicholas og Bruun seg klare for å dra til Oslo for å delta på NOFOBIs årlige seminar, og forberedte seg samtidig til eksamen i odontofobi. Seminaret og særlig eksamen i odontofobi, bidrar til at tannhelsepersonell får utvidet sin kompetanse i å møte og håndtere pasienter med tannlegeskrekk. På samme seminar hadde gründerne Tormod og Per Øystein Opdal egen stand for det nye produktet Grasp

Hva er Grasp?
Grasp er et innovativt produkt innen digital helse som skaper en helt ny type kommunikasjon mellom
pasient og behandler. Pasienten får mulighet til å kommunisere med behandleren gjennom et håndholdt verktøy som minner om en stressball.

Grasp 2.jpg

Etter å ha besøkt Grasp-standen og blitt presentert for produktet, var det ingen tvil om at dette var noe de måtte prøve ut. Allerede til påske var Grasp på plass hos Oris Dental Harstad Torv på to av kontorene. Nicholas forteller at det var enkelt å komme i gang med systemet, og særlig det delikate designet i kombinasjon med høy brukervennlighet trekkes frem som styrker. Hun beskriver at det er enkelt å navigere i programmet, og at det finnes mange funksjoner og analyseverktøy hun kan bruke for å tilpasse behandlingen til hver enkelt pasient.

MYE AV VERDIEN LIGGER I Å GI GRASP TIL PASIENTENE.
VED Å GI DEM GRASP, FORTELLER DU PASIENTENE AT DU
SER DEM OG AT DU BRYR DEG.
Tone Nicholas, Oris Harstad

Grasp senker terskelen for å si ifra

I Norge i dag kan vi regne med at omkring 2,5 til 5 prosent av den voksne befolkningen har odontofobi. Samtidig har ca. 5 til 15 prosent sterk angst for tannbehandling, ifølge Norsk Psykologforening. Nicholas forteller at pasientenes terskel gjerne er høy for å si ifra ved å for eksempel løfte en hånd, men mener Grasp er med på å senke denne. Hun forklarer at det også er en del pasienter som liker å høre på musikk under behandlingen, men at dette fort kan bli klønete dersom de må ta av høretelefonene for å høre hva behandleren sier.

Jeg bruker for det meste “mestringsmodus” hvor det spilles rolig pianomusikk. Pasientene mine responderer veldig godt på musikken, og synes det er avslappende og behagelig. Én pasient har til og med spurt om det er mulig å finne musikken på Spotify fordi den var så beroligende, forteller hun smilende. Andre pasienter som har problemer med brekningsrefleksen, har også fått stor nytte av Grasp. Musikken fungerer som en aktiv distraksjon, og gir pasientene stor verdi, forklarer hun. Andre pasienter behøver kun å holde i ballen og vite at muligheten for å bruke den er der.

ÉN AV PASIENTENE MINE TRENGER VERKEN ANESTESI
ELLER GRASP LENGER .
Tone Nicholas, Oris Harstad

Tannlege Eriksen Bruun er enig med Nicholas. Grasp er et fantastisk hjelpemiddel som bidrar til at pasienter som er engstelige opplever mer kontroll, forteller hun. Jeg som tannlege opplever at det er enklere å følge med på hvor pasienten er i angstnivå under behandlingen, og på den måten er det lett for meg å justere behandlingen etter pasientens behov. Grasp er et fint kommunikasjonsmiddel når pasienten ikke har mulighet til å prate under tannbehandling.

Grasp 1.jpg

Fra skepsis til nysgjerrighet

Tannpleier Nicholas beskriver hvordan noen av pasientene hennes har vært skeptiske til teknologien bak Grasp, og kan synes det virker komplisert eller unødvendig. Enkelte har fått tilbud om å prøve ballen ved behandling, men takker nei. Når de derimot kommer til neste time, ønsker de å prøve den ut likevel. Etter å ha testet den ut er de veldig fornøyde, forteller hun.

SOM BEHANDLER: VÆR ÅPEN OG TØRR Å TESTE UT
NY TEKNOLOGI. GRASP ER UKOMPLISERT OG
PROGRAMMET ER ENKELT Å BRUKE .
Tone Nicholas, Oris Harstad

Skepsis for å prøve ut ny teknologi eller metoder gjelder nok ikke bare for pasientene. Dette kan også særlig gjelde for behandlere. Et tips fra Nicholas er å være åpen og tørre å teste ut ny teknologi.

Grasp er ukomplisert og programmet er enkelt å bruke, mener hun. Hun opplever selv at arbeidsflyten har blitt bedre etter å ha tatt i bruk Grasp, og hun kan jobbe mye mer effektivt uten å måtte stoppe opp for å forsikre seg om at pasienten faktisk har det bra. I tillegg kan det være smart å skille seg ut som klinikk og tilby noe nytt til pasientene, utdyper hun. Det viktigste er at muligheten for å bruke Grasp i behandling har en stor verdi for pasientene

Av Renate Opskar i Plandent

stripegrey.jpg

Du kan også lese mer om

En helt ny kommunikasjon mellom pasient og behandler

I en verden hvor teknologi stadig former helsevesenet, har brødrene bak Grasp skapt en ny standard for kommunikasjon mellom pasienter og klinikere. Etter at Tormod og Per Øystein Opdahl lanserte Grasp på markedet i slutten av 2023 har de åpnet dørene til et nytt univers av kommunikasjon under behandling.
Les mer

Erfaring med Baldus lystgass - hva sier brukerne

De fleste klinikker har pasienter som er redde for å gå til tannlegen og som gjerne avlyser den årlige kontrollen gang etter gang. Det er omtrent ett år siden vi introduserte Baldus lystgassystem, og vi har installert det hos flere klinikker fra Nord til Sør. Her har vi snakket med to av klinikkene som deler sine erfaringer
Les mer

Hvordan få engstelige pasienter til å møte til tannlegetimen

De fleste klinikker har pasienter som er redde for å gå til tannlegen, og som gjerne avlyser den årlige kontrollen gang etter gang. Hvordan kan en hjelpe disse slik at de kan gjennomføre den behandlingen de trenger?
Les mer