Går du i tanker om å pusse opp eller renovere klinikken? Det er ikke så mye som skal til! Vi har besøkt Nesodden Tannhelse.
Vi har vært på besøk hos Nesodden Tannhelse som har renovert klinikken ved hjelp av enkle og kostnadseffektive grep. Resultatet er både tilfredsstillende og smakfullt.
Klinikkteamet ved Nesodden Tannhelse
Med stå-på vilje, pågangsmot og gode kollegaer kan du få til mye, sier Gilda Kottmann ved Nesodden Tannhelse smilende når vi møter henne i den nyrenoverte klinikken i sentrum. Klinikken består i dag av 2 tannleger, 1 tannpleier og 1 tannhelsesekretær i tillegg til en endospesialist som kommer en gang i måneden.
Tannlegen må kunne kjøre, men tannhelsesekretæren skal skifte olje, fylle på spylevæske og ta vare på bilen osv. For oss er Jolanta oljen i klinikken.
Venstre: Den nye sterilen på Nesodden Tannhelse. Høyre: Klinikkeier Gilda Kottmann ved unit med nytt trekk
Lang erfaring og flere år som tannlege i England har vist Gilda at tannhelsesekretærens oppgaver er alfa og omega for å få klinikken til å gå rundt. Det er som med en bil sier Gilda, tannlegen må kunne kjøre, men tannhelsesekretæren skal skifte olje, fylle på spylevæske og ta vare på bilen osv. For oss er Jolanta oljen i klinikken.
Les også: Bredt behandlingstilbud på spesialistklinikken i Kristiansund
Etter flere år i England fikk Gilda muligheten til å kjøpe seg inn i klinikken hun hadde jobbet ved på Nesodden. I oktober 2019 begynte tanken på renovering og oppgradering å slå rot. Kontrakten for lokalet gikk ut og de måtte ta stilling til veien videre. På ønskelisten lå et bedre venteværelse og en mer effektiv steril. Skulle det oppnås måtte deler av klinikken snus og oppgraderes. Det endte med at
Gilda overtok klinikken alene, og det ble starten på en tilfredsstillende og spennende snuoperasjon.
Les også: Nye lokaler i hjertet av Oslo
Alle som har vært med på å starte ny klinikk eller renovere/oppgradere vet at prosjektering av tannklinikker ikke er som i andre bransjer. Planen var klar, men Gilda trengte tekniske tegninger. Flere depoter ble kontaktet, men løsningen lå hos Lena, mangeårig prosjektingeniør i Plandent.
Alltid latter og godt humør ved Nesodden Tannhelse
Istedenfor å se utfordringer så Lena løsninger. Ja, hvorfor ikke? var svaret Gilda fikk når hun presenterte planen for Lena. Ut ifra bilder og telefonsamtaler ble det laget gode tekniske tegninger som tok hensyn til riktig ventilasjon, foringer, sprinkler og ikke minst lovverk. Gulvet ble hevet, rør ble lagt, og sprinkler og vegger ble flyttet og malt.
Resultatet er en moderne klinikk i tråd med dagens populære industristil. Et valg som har gitt mange og gode lovord fra pasienter og andre besøkende.
Gilda er svært interiørinteressert, og hadde ønsker om farger og stil i renoveringsplanen. Hun ville skape en varm atmosfære som kunne gjenspeile de som jobber der og gi et godt inntrykk på pasientene. Fargepaletten for profil var bestemt, det ble nye stoltrekk i dyp rosa på alle uniter, nye uniformer, vakker blomsteroppsats, logo, og en stor i øyenfallende, delikat vegg i venteværelset. Hver dag får de positive kommentarer fra pasientene.
Vi tror at en hyggelig og god relasjon til pasientene som viser at vi kjenner deres behov og preferanser, i tillegg til en imøtekommende og varm atmosfære er nøkkelen til lojale pasienter. Vi bruker hele 45 min på undersøkelse. Det er kanskje ikke det mest effektive på klinikken, men vi tar godt vare på pasienten, spøker, ler og får dem til å føle seg vel. Pasientene er fornøyde og kommer tilbake fra både
fjern og nær.
I august fikk de endospesialisten Javad Firoskoohii med på laget og da ble det det også innkjøpt mikroskop. Endospesialisten tar turen til Nesodden en gang i måneden og timeboken er alltid full. Det er fint å kunne tilby denne servicen på Nesodden, spesielt nå med Korona, og vi ønsker at pasientene skal slippe å dra inn til Oslo, sier Gilda.
Mikroskopet gir en helt annen arbeidsstilling og er mye bedre for nakke og armer.
Mikroskop har Gilda ønsket seg i flere år. Det gir en mer skånsom behandling for pasienten, vi ser både bedre og mer av behandlingsområdet. Samtidig slipper vi å fjerne mer tannvev enn nødvendig. Etter over 20 år som tannlege er Gilda meget bevisst på arbeidsstillinger og ergonomi. Mikroskopet gir en helt annen arbeidsstilling og er mye bedre for nakke og armer. Målet er å bruke det så mye som mulig og lære mer om hvordan det kan gjøre behandlingen mer skånsom, og likevel ergonomisk.
Venstre: Gilda Kottmann demonstrerer mikroskop. Høyre: Det nye venteværelset ved Nesodden Tannhelse.
Nedstengningen i mars og april la en demper på økonomien og entusiasmen på Nesodden, forteller Gilda. Det var noen tøffe uker med kun akuttpasienter. Alle ansatte hadde graderte permitteringer og vi hadde vel 2-3 pasienter i uken. I tillegg brakk jeg foten og renoveringen ble ytterligere utsatt. Men vi klarer oss, bøkene er igjen fylt opp av pasienter som skal ønskes velkommen til klinikken.
Les: Skudneshavn Tannlegesenter - en klinikk i vekst
Smittevernstiltakene og anbefalingene fra Folkehelseinstituttet er blitt en innarbeidet vane nå.
Nå gleder vi oss til 2021 sier Gilda, på ønskelisten står en ny unit til det fjerde behandlingsrommet og kanskje et stort bilde som kan gi litt energi. Det ser vi frem til sier Gilda og smiler med sine kollegaer foran den store rosa veggen.
Det har vært fint å være på besøk hos Nesodden Tannhelse, vi takker for oss og ønsker lykke til.
Artikkelen er skrevet i desember 2020 av Cecilie Sæther, digital markedsfører i Plandent etter avtale med Nesodden Tannhelse