Utfordringen var at det umiddelbart virket som om det ikke lot seg gjøre. Det var ikke ett ledig rom som kunne passe. Kunne litt av varelageret brukes? Rommet var langt og smalt, men etter å ha tatt mål viste det seg at Planmecas ProOne med et svært lite «Footprint» kunne passe. Resultatet er et lite, effektivt rom på størrelse med en telefonkiosk, og tilstrekkelig plass igjen på lagret.
Avgjørelsen ble tatt og i løpet av sommeren ble det satt opp en delevegg på lagret, bestilt og satt inn en blydør med vindu slik at rommet fikk enkel adkomst fra venterommet. I oktober ble utstyret montert, opplæring gitt og umiddelbart tatt i bruk.
Heidi i grønt, Anne grått
Dette har vært en god investering for oss. At rommet er såpass lite, har ikke vært et problem i det hele tatt sier de glade damene.
- Vi forteller og forbereder pasientene på at de skal inn i et lite rom og at maskinen går rundt. Ennå har vi til gode at noen har reagert negativt på størrelsen.
Planmeca ProOne og det lille «telefonkiosk»-rommet har fungert godt for oss. Røntgenapparatet gir god nytte i hverdagen og i mange tilfeller slipper vi å sende pasienter til Gjøvik og Lillehammer. Dette sparer pasientene for tid og vi føler at vi får hjulpet flere her hos oss.
Assistent på røntgenrommet heter Nina Gihle
Er dette en løsning dere kan anbefale til andre?
Om du har et lite rom, undersøk størrelsen. Hos oss er har vi brukt en liten del av varelageret. Det er visst ikke så mye som skal til. Vi er i hvert fall godt fornøyde med resultatet hos oss på Biri avslutter damene.
Om Planmeca ProOne
For å minimere bildefeil forårsaket av feil pasientposisjonering, har Planmeca ProOne en åpen plassering og en praktisk sideinngang for pasienter - både stående og sittende. Røntgenapparatet er designet nett og mindre nettopp for å kunne passe inn på de fleste røntgenrom uavhengig av størrelse. Planmeca ProOne® er panoramaappratet for deg som ønsker deg utvidede, diagnostiske muligheter, og overlegen bildekvalitet. Alt i et kompakt og brukervennlig apparat.
Av Kjell Frode Otnæs, servicetekniker og Cecilie Sæther, digital markedsfører