Gå til hovedinnhold

Audiografen forteller: hørseltap på tannklinikk

Studier viser at annenhver person i tannhelsetjenesten er i faresonen for tap av hørsel. KaVo har snakket med Terese Kullberg, audiograf i Region Halland i Sverige som forteller om hvorfor dette skjer og hva man kan gjøre for å unngå hørseltap på tannklinikken.

Therese-Kullberg-Audiograf.jpg

Hørselstap i tannhelsetjenesten

KaVo har snakket med Terese Kullberg, audiograf i Region Halland i Sverige som forteller om hvorfor dette skjer og hva man kan gjøre for å unngå hørseltap på tannklinikken. I sitt arbeid har hun møtt en rekke tannleger og tannpleiere som har opplevd hørselsproblemer som følge av arbeidet.

Det er to måter å forhindre hørselstap på arbeidsplassen: ved å redusere volumet fra kilden eller ved å bruke hørselsvern.

Høyt volum er skadelig.

I miljøet vårt, på kontoret, hjemme på kjøkkenet eller i skogen er det forskjellige typer lyder. Lyder er generelt ikke særlig farlige. Men det er når volumet blir for høyt blir det skadelig. Eksponeringstiden, dvs. hvor lenge du er eksponert for lyden spiller også en rolle. Det trenger imidlertid ikke alltid være lang eksponeringstid for at du skal få problemer med hørselen. Derfor bør du ha stor respekt for volumet du har vært utsatt for.

Hørsel-tannklinikk.jpg

Hørselstap blir tydelig senere i livet, og du kan ikke rette det opp.

Det er vanlig at hørselsproblemer dukker opp senere i livet. Faktisk er det nok å jobbe i et støyende miljø i en kort periode i yngre alder til å forårsake hørselstap senere i livet. Når du først har fått et såkalt sensorineuralt hørselstap, kan det ikke gjenopprettes – det forblir der for alltid. Dette er celler i det indre øret som har krympet og ikke kan erstattes. Du kan bruke høreapparat for å høre bedre, men du vil aldri få tilbake den hørselen du hadde før.

Personlig synes jeg volumet på ultralydapparatet er forferdelig når jeg er pasient på en tannklinikk. Jeg bruker hørselsvern når jeg går til tannlegen for å redusere ubehaget fra lyden, sier Terese.

Når er det på tide å oppsøke lege?

Mange mennesker er ikke klar over at de har begynt å få redusert hørsel. Det er ikke uvanlig at familiemedlemmer og kolleger oppdager det før du gjør det. Du begynner å skru opp TV-en mer enn vanlig og spør "hva sa du?" alt for mange ganger.

Det er på tide å søke lege når du må anstrenge deg under samtaler og når du ikke hører godt nok på personalmøter.

Kombinasjonen av støyskader og tinnitus er et svært vanlig problem.

Hvis du er hørselshemmet, er det ikke uvanlig at du også har tinnitus. Kombinasjonen av støyskader og tinnitus er et svært vanlig problem. Tinnitus kan uttrykke seg på forskjellige måter. Du kan også oppleve hyperakusis, hvor ørene dine blir overfølsomme for lyd. Lyder du vanligvis ikke tenker på blir overdrevent irriterende å høre.

Hvordan forebygge hørselsskader på tannklinikken?

Tannhelsepersonell jobber i et miljø hvor det er fare for varige støyskader. Men det er to måter å forhindre disse skadene på. Ved å redusere støyen fra lydkilden eller ved å bruke hørselsvern, ifølge Terese Kullberg.

Noen hørselsvern demper for mye slik at du ikke kan høre pasienten. Audiografen har møtt noen pasienter som jobber i dentalbransjen. De prøver å bruke vanlige ørepropper. Men fordi hørselsvernet demper lyden mye, kan det føre til at personalet ikke kan høre hva pasienten sier. Dette kan føre til at du unngår å bruke dem.

Støpte ørepropper er effektive, men de er dyre og har begrenset levetid.

Det mest effektive hørselsvernet er de spesiallagde og formstøpte. De er individuelt utformet, men kan være dyre å produsere for en klinikk. Kun én person i klinikken kan bruke sine egne støpte ørepropper. For å beskytte alle ansatte ved klinikken må arbeidsgiver få laget hørselvern for hver enkelt av dem. Levetiden til disse hørselsvernene er ca. 5 år, og innen den tid skal det støpes og produseres nye for hver person. Dette er fordi øregangene endrer form ettersom øret vokser.

Skaff utstyr som gjør det mulig å kommunisere i din klinikk.

I tannhelsetjenesten er det viktig at ansatte og pasienter kan kommunisere trygt og høre hverandre. Alternativet til hørselsvern er å redusere volumet på selve verktøyene i din tannklinikk.

Hånd-og-vinkelstykke.jpg

Hånd- og vinkelstykker med lavere støynivå.

KaVo har utviklet hånd- og vinkelstykker som avgir lyd som ligner på en vanlig samtale. Dette er langt under de svenske arbeidsmiljømyndighetenes grenseverdier. Det betyr bedre ergonomi og bedre miljø på arbeidsplassen. KaVos instrumenter er kåret til testvinnere både når det gjelder ergonomi og kvalitet i en fersk uavhengig sammenligning utført av Region Jönköping for Folktandvården.

I en uavhengig sammenligning av dentale instrumenter utført av Region Jönköping i Sverige for Folktandvården i forbindelse med en offentlig anskaffelse fikk KaVo høyeste rangering både når det gjelder ergonomi og kvalitet.

Artikkelen er skrevet av Kavo

Jeg vil gjerne laste ned sammenligningen som er gjort av hånd- og vinkelstykker ifm. ørehelse.

Se våre betingelser for personvern

stripegrey.jpg

Du kan også lese mer om

Annenhver tannhelsesansatt kan oppleve hørselskade

KaVo har deltatt i 3 ulike studier som har undersøkt ørehelse i tannklinikker. Alle studier peker på det samme. Det er en sterk overrepresentasjon blant tannleger som har hørselsproblemer
Les mer

Støy – Dette bør du ta hensyn til som arbeidsgiver

Hva sier arbeidstilsynet om støy i virksomheter relatert til tannhelse
Les mer