Slik setter du opp rekkefølgen i sterilen for god arbeidsflyt og optimal hygiene på tannklinikken.
- valg av utstyr for optimal hygiene i klinikken
Omfanget av behandlingsformer, eksempelvis avansert kirurgi, som foretas i private tannlegepraksiser har økt betraktelig de siste årene. Kravet til hygiene har økt tilsvarende, sammen med nye reguleringer, for smittevern og retningslinjer for behandling av medisinsk utstyr.
På tannklinikken er det viktig å etablere gode rutiner og prosedyrer for hygiene. Utformingen av sterilen er sentral, og god planlegging for å innrede en effektiv og hygienesikker steril er helt avgjørende.
Sonene og funksjonen må komme i første rekke og tekniske løsninger må legges opp deretter. Dette kan kreve at man kanskje må gjøre endringer i forhold til vann, avløp og strøm. Tydelige soner for uren, ren og steril sone reduserer risikoen for overføring av smitte. Dette skaper et trygt arbeidsmiljø for de ansatte og sikkerhet for pasientene.
Her har du et forslag til hvordan en steril bør bygges opp i forhold til gode hygienerutiner og rekkefølgen i arbeidsprosessen:
Uren sone:
Ren/desinfisert sone:
Steril sone:
Instrumentene/brettene plasseres deretter i skuffer eller skap (eventuelt gjennomgående) i den sterile sonen eller andre steder på klinikken.
Velg det rette utstyret
Det er viktig å ha det riktige utstyret, som eksempelvis en autoklav, på sterilen. Standarden EN 13060 fra 2004 klassifiserer autoklaver som følger:
Klasse B autoklav er den eneste klassen for autoklavering av hule og innpakkede instrumenter. Et eksempel på en klasse B autoklav er Melag 40 B+ autoklaven vi tilbyr. Klasse B autoklaven arbeider med et fraksjonert vakuum som gir en pålitelig sterilisering av alle instrumenter uansett innpakning.
En klasse S autoklav, eksempelvis DAC Universal, er laget for en spesifikk oppgave; autoklavere roterende instrumenter. Maskinen steriliserer instrumenter etter produsentens instrukser, inkludert uinnpakkede kompakte instrumenter og minst en av følgende typer: porøse instrumenter, porøse smådeler, hule deler, instrumenter med enkel innpakning.
Tips og råd
Et rensesystem øker sikkerheten på din klinikk
Smittevern og rent vann har alltid vært viktige for Planmecas. Mange års samarbeid med ledende universitetsmiljøer innen mikrobiologi har ført til omfattende og vitenskapelig forankrede løsninger for både eksternt og internt smittevern for våre uniter, og vi tilbyr ulike vannrensningssystemer som standard eller tillegg for våre uniter.
Planmeca Waterline system kan fås som tillegg for Planmecas uniter. System desinfiserer slangene for innvannet, fjerner biofilm og forhindrer vekst av resistente bakterier. Planmeca Waterline system er omfattende forsket frem og utviklet for en desinfeksjon av unitens vannslange over natten. Waterline systemet bruker Planosil for desinfisering uten å etterlate kjemikalierester som kan være til skade for pasienten og behandleren.
Sugeslangerensesystemet (STCS) er en integrert i Planmecas i5 unit, og tilleggsutstyr for Compact i Classic uniten. STCS er en automatisk løsning for daglig rengjøring av sugeslangene. Det er bare å plassere sugeslangene inn i den integrerte vaskeholderen og trykke på startknappen. Renseprosessen skjer automatisk og status indikeres via LED-lyset på uniten. Sekretæren kan gjøre andre oppgaver mens uniten tar seg av renseprosessen. Det at løsningen står i slangene i 2 minutter gir en mer effektiv rengjøring enn kun ved gjennomspyling. Alle sugeslangene blir rengjort på en sikker måte da systemet selv doserer, de blir rene og pene på kun 5 minutter. Les mer om dette på side 26.
Skrevet av Amarilda Lopes, produktsjef utstyr, våren 2020. Sist endret januar 2022