Gründerhistorien som ble virkelighet
Å skape noe eget er noe mange drømmer om. Likevel er det et fåtall som faktisk gjennomfører og ikke minst lykkes. For de som faktisk får det til kan det høres ut som et eventyr, men i motsetning til Asbjørnsen og Moe er historien om den nye Yndisklinikken sann. Vi har vært på besøk.
Det hele startet for under 2 år siden med et raskt Google-søk om å starte tannklinikk.
Starten på eventyret
Det var en gang to gode kompiser som drømte om å starte en virksomhet sammen. Begge hadde en gründer i magen og ønsket å virkeliggjøre et konsept i en bransje de hadde en relasjon til.
I ryggsekken hadde de gode akademiske egenskaper og kvaliteter til å skape resultater. Den ene hadde familie med tannhelsebakgrunn. Kunne det være noe? En spennende tankeprosess var satt i gang.
Visjonen var klar. De visste at mange gruer seg for å gå til tannlegen. De to kameratene ønsket å gi pasientene et imøtekommende og harmonisk besøk med åpenhet og innsikt i behandlingen. Som formål skal pasienten føle seg velkommen, ivaretatt og trygg, fra timen bestilles til behandlingen er ferdig.
Se også: Ny klinikk med enkle grep på Nesodden
Bilde: Et av behandlingsrommene på Yndisklinkken
En god samarbeidspartner og rådgiver kan være nøkkelen for å lykkes.
Alle som har startet, eller drevet en tannklinikk vet at det kreves mot og hardt arbeid for å komme i gang. På laget ønsket de å ha med seg en trygg partner som hadde kunnskap om bransjen og hva som skal til.
I Google fant de Plandent og kontakt ble opprettet. På agendaen sto både prosjektering, tegninger, valg av lokaler og ikke minst rådgivning for veien videre. Resultatet ble et verdiskapende samspill fra A til Å. I samarbeidet skulle de også finne en god støttespiller i Randi Wulvik, en av Plandents utstyrsselgere på Østlandet, som har vært en god rådgiver for klinikken fra prosjekt til åpning.
Se også: Klinikkinnredning for tannklinikker
I Plandent anbefaler vi leasing av utstyr for å kunne gi gründervirksomheter og klinikker i en oppgraderingsfase forutsigbare kostnader. For å frigjøre kapital og få en god kontantstrøm så tidlig som mulig ble det også hos Yndis inngått en tilfredsstillende leieavtale for utstyr via konseptet PlanLeie.
Etter flere runder på utkikk etter egnede lokaler i Stor-Oslo falt beslutningen på et moderne bygg i Asker. Et område og marked som hadde behov for et nytt tannhelsetilbud. Lena i prosjekteringsavdelingen i Plandent lagde tegninger og ga gode råd for å legge til rette for dentalt utstyr, planlegging, rør og elektronikk, og røntgen. Og med det ble det første spadetaket for Yndisklinikken tatt.
Bilde: Fra venstre prosjekttegner Lena og utstyrsselger Randi i Plandent
Fra kontor til tannhelse
Mette Mjørud ble tidlig daglig leder i klinikken. Hun er samboer med en av gründerne og har vært en ledestjerne for å få klinikken i gang. Mette er, som gründerne, også relativt fersk innen tannhelsefaget, med like mye pågangsmot og gode egenskaper. Fra å tidligere ha administrative roller er Mette nå et fast inventar på tannklinikken og har hatt en bratt læringskurve siden i fjor sommer. Hun er strålende fornøyd med jobbskiftet og det de har prestert så langt.
Å jobbe på en tannklinikk gir meg en variert hverdag. Kombinasjonen av å møte mennesker og ta vare på dem, være på sterilen, assistere og i tillegg få gjort det administrative gir meg mye glede. Her er ingen dag helt lik den forrige.
Bilde: Daglig leder Mette Mjørud på et av behandlingsrommene ved Yndisklinikken.
PlanOrder som god starthjelp
For en som ikke har jobbet på tannklinikk tidligere har PlanOrder systemet vært et godt hjelpemiddel for å lære, gi oversikt og orden i forbruksvarene. Mette fremhever at systemet også er enkelt og tidsbesparende for bestilling og påfyll av varer ved hjelp av QR-kodene.
Bilde: Tannhelsesekretær Hilde Tofstad med PlanOrder systemet
Harmoni i godt interiør og løsninger
Yndis står for harmoni og velbehag. Designet som ønsker deg velkommen i klinikken er imøtekommende og vitner om et estetisk blikk for interiør og moderne løsninger kombinert med orden og rene flater. En kan si at designet harmonerer godt med navnet.
På samme måte er utstyret i de to behandlingsrommene i tråd med beskrivelsen. Her kan pasienten glede seg over Planmeca uniter med eksklusive Ultra Relax trekk som former seg etter kroppen. Alt i en god balanse med stoltrekk i grått og tilbehør og møbler i kontrastfargen oransje.
Rundt klinikken arbeider og bor det mange. Både naboer og arbeidsfolk har lagt merke til det moderne og tillitsvekkende tannlegekontoret som har åpnet i nabolaget. Stadig stikker folk innom for å si at de er glade for at klinikken finnes i nærområdet, eller at de liker interiøret som kan sees fra utsiden gjennom de store vinduene.
Se også: Et bredt behandlingstilbud på Nordvestlandet
Bilde venstre: Tannlege Harpreet Kaur i behandlingsrommet. Bilde høyre: Ferhat Qureshi og Nilo Gosain i behandlingsrommet med skjerm i taket
Panoramarøntgen for godt overblikk
De to gründerne fant tidlig ut at de også ønsket seg en OPG. Etter rådføring med Lena for tegning og Randi for utstyr, ble et røntgenrom og en Planmeca ProOne installert på sensommeren i fjor. Å få panoramarøntgenapparatet installert har gitt oss et større og bedre overblikk over behandlingsområdet f.eks. ved perio, sier Mette. Med OPG på klinikken kan vi også gjøre vurderinger mer nøye og ikke minst tilby pasienten en enda bedre behandling og oppfølging.
Hvilket røntgen til hvilket behov?
Bilde: Servicetekniker i Plandent, Andreas Sivertsen, installerer OPG
Gjennom annonsering på Facebook har Yndisklinikken opparbeidet seg en stor kundekrets med lojale pasienter som setter pris på det nye tannhelsetilbudet i Asker. Til tider er etterspørselen blitt så stor at de har måttet stoppe annonseringen for å fortsette og yte den gode servicen og behandlingstilbudet de ønsker at pasientene skal få.
Bilde: Fra venstre servicetekniker Andreas Sivertsen, Tannlege Nilo Gosain, Daglig leder Mette Mjørud og Servicetekniker Arnfinn Brummet.
Å åpne tannhelseklinikk i Covid-19 året
Yndisklinikken hadde en plan om å starte opp våren 2020, men åpningen ble utsatt pga pandemien. Med restriksjoner og pålagt nedstenging av tannhelsetilbud var det utfordrende å få koordinert håndverkere og installert alt utsyr i henhold til pålagt smittevern. Dette førte til at klinikken kom noe senere i gang enn planlagt.
Til tross for utsatt oppstart har Mette likevel sett noen fordeler med de strenge restriksjonene som har rådet i 2020. For meg som ikke har tannfaglig bakgrunn har de nye hygienetiltakene blitt min «normal» på klinikken Dette gjør at pasientene kan være trygge på at hygienen alltid blir strengt og godt ivaretatt hos oss, også når vi går tilbake til hverdagen.
Bilde: Tannhelsesekretær Hilde Tofstad i sterilen
Full åpenhet og avslapping for pasienten
I samsvar med ønsket om å gi pasientene en avslappende og trygg behandling er det satt opp store skjermer i taket i begge behandlingsrommene. Samtidig som pasienten ligger behagelig i stolen får de vist røntgenbilder på skjerm som gjør det enkelt for tannlegen å forklare prosessen og vise hva som skal behandles.
For lengre behandlinger har de mulighet til å sette på Netflix eller musikk etter pasientens ønsker. Alt for at pasienten skal ha full åpenhet til hva som skal behandles og ha en fortrolig og behagelig opplevelse i stolen.
Godt å ha support i bakhånd
Yndisklinikken har valgt å bruke Plandent som en totalleverandør hele veien, også på IT-siden. PlanIT har vært med siden oppstarten med både maskinvare, programvare og ikke minst support. Klinikken fikk tidlig installert Romexis og har rukket å bli godt kjent med programvaren. En programvare de trives og er fornøyd med. Supporten og servicen har også vært god å ha når de for kort tid tilbake skulle åpne sitt andre behandlingsrom og utvide med flere tannleger.
Bilde: Fra venstre servicetekniker Andreas Sivertsen, Tannlege Nilo Gosain, Servicetekniker Arnfinn Brummet og Daglig leder Mette Mjørud
Fra drøm til realitet
I dag har klinikken holdt åpent trekvart år og gjengen som startet som to håpefulle gründere er nå komplettert med et godt tannhelseteam bestående av tre tannleger, Mette som er daglig leder og en tannhelsesekretær. Klinikken har fått fulle pasientbøker og tannhelsepersonalet får mange stjerner fra nærområdet og distriktet.
Det er rart å tenke på at for under 2 år siden startet Yndis med en idé og et google-søk. Nå er vi her og vi gleder oss til å se hva fremtiden bringer avslutter Mette.
Artikkelen er skrevet av Cecilie Sæther i samarbeid med Yndisklinikken i februar 2021